Írán - tipy a triky 4
Toto je nejspíš poslední přízpěvěk ze série mých mouder o Íránu. Zde jsou odkazy na předchozí moudra:
1) Zkušenosti se získáváním visa on arrival: viewtopic.php?f=53&t=3229
2) Poznatky z dopravy po Íránu a z financí (nemyslím tím bankovnictví): viewtopic.php?f=29&t=3278
3) Ubytování a couchsurfing: viewtopic.php?p=18973#p18973
4) Města Teherán, Shiraz a Yazd: viewtopic.php?f=29&t=3295
Dnes se budu věnovat daším městům, které jsme na cestě navštívili. Bude to na Íránské poměry hodně turistický Esfahán, pak Kashan a poté velmi konzervativní Qom, kde je vhodné být konzervativní také a moc neprovokovat.
Esfahán
Se svými více než 1,6 milionu obyvatel se jedná o třetí největší město Íránu ležící zhruba uprostřed celé země. Město je na Írán plné turistů. Turisté jsou hlavně z Německa a jsou v důchodovém věku a pak také hodně z Číny. Je vidět, že místní to vědí a už praktikují osvědšené turistické šmelící taktiky. Takže si dejte trochu bacha. Také to vypadá, že vůči Esfahánu panuje trochu nevraživost. Několik lidí nezávisle na sobě nám sdělilo, že Esfahánu jsou lidé nafoukaní. Prostě je to typické turistické město, kde se vás taxikáři budou snažit obrat a tak.
Jinak město je pěkné, ale mě nějak v paměti moc neuvízlo. Uvízla mi jedna restaurace, která vaří místní specialitu, kterou můžete dostat jenom přes oběd. Bohužel mi neuvízlo v hlavě jak jméno restaurace, tak i jméno jídla. Jediné, co vám mohu říci, že mi poprvé opravdu chutnalo a že jsem se oblizoval až za ušima (pokusím se doptat, kde a co to bylo).
Uprostřed města je velké naměstí, o kterém místní tvrdí, že je největší na světě (to se tvrdí v každém druhém velkém městě na světě). Je to takový hezčí 1,5 násobný Karlák, ale bez tramvají. Stačí napsat Esfahán do Googlu, dát obrázky a hned na vás bude koukat. Vlastně všechno, co na fotce na náměstí uvidíte je dobré naštívit. Jsou tam dvě mešity, každá za 150000-200000 Riálů vstupné a pak je tam jeden palác, ze kterého je krásný výhled na náměstí a na okolní hory kolem města. Vstupné je zase 150000 Riálů. Jestli chcete šetřit, běžte se podívat na ten výhled. Mešity jsou super, ale dají se oželet.
Pak tam mají jeden známý most (opět Google a opět tam bude mezi prvnimi obrázky), který je přes řeku, kde není voda. Místní se na něm scházi a klábosí. Je fajn si na něj sednout a koukat na západ slunce.
Dobré je se jít projít po bazaru (kde zase prodávají boty) a trochu bloudit po městě. Mají zde i krásné parky, některé jsou bohužel opět za univerzální cenu 150 tisíc Riálů. Jinak město je fajn, ale mě moc tolik neoslovilo. Vy ho, ale určitě navštivte a udělejte si vlastní názor. Já mám občas názory trochu pokřivené.
Kashan
Kashan je město v poušti. Když si to tak vemu, tak vlastně většina měst v Íránu jsou v poušti. Takže to asi není úplně převratná informace. Každopádně cesta z Esfahánu autobusem do Kashanu byla nádherná. Okolo vás bude poušť (jak jinak – nějak jsem se do nich letos zakoukal) a když to trefíte tak, že cestou bude zapadat slunce, tak budete přilepeni na okýnku a nevěřícně zírat.
Poté, co jsme v Kashanu vystoupili z busu, hned se kolem nás seběhli otravní taxikáři. Byli tak otravní, že jsem si vzpomněl na Indii a řekl jsem si, že je to ještě v mezích. Každopádně to byla první otravná zkušenost s taxi.
Jinak opět o městu vim celkem prd. Měli jsme tam couchsurfera a ten nás tam celkem protáhl a když za někým chodíte, tak moc nevnímáte, kde jste. S ním jsme navštívili místní největší pecky a to jsou tři historické domy. Vstupné za všechny tři bylo 350000 Riálů. Můžete navštívit i každý zvlášť. Doporučuji to hlavně lidem, kteří se vyznají v TZB. Na to, že domy jsou více než 400 let staré, tak mají úžasně promakanou regulaci vnitřní teploty jak v létě, tak i v zimě.
Dále mám pro vás jeden tip, který vám ušetří peníze. Možná budete přemýšlet, že byste si zajeli do vesničky Abyaneh (pišou o ní i v Lonely planet). Nejezděte tam. Je to asi 60km od Kashanu a nestojí to za to. Různě po vesnici jsou rozmístěné babky, které se chtějí nechat za úplatu vyfotit. Kharanaq z minulého dílu byl pro mě jednoznačně lepší (hlavně tím, že jsme tam byli defakto úplně sami). Na druhou stranu všechno má své klady a zápory. Hlavním kladem je, že cesta je opět úžasná a mimo to, pojedete kolem základny, kde by měl probíhat íránský jaderný výzkum. Takže všude možně kolem základny jsou rozmístěná protiletadlová děla a určitě ještě větší pecky. Cítil jsem se trochu jako v Bondovce.
Jinak v Kashanu je opět velký bazar, kde opět prodávají to samé jako všude jinde po Íránu. Všude to jsou převážně boty (trochu jim křivdím – vím to). Důvod, proč Kashan bylo moje druhé nejoblíblíbenější město v Íránu, je poušť (nedám si s ní pokoj), která se rozprostírá kolem města. Koupili jsme si a možná zbytečně za drahý peníz, noc v poušti. Za 50 dolarů na osobu (nejspíš to půjde i levněji, když budete smlouvat) nás náhazeli do místního dopravního prostředku (Saipa Nasim), kterého jsou hordy po celém Íránu. Za tuto cenu jsme měli menší turné po městě. Navštívili jsme místní mešitu – jedna z těch hezčích (jméno si bohužel nepamatuji) a pak podzemní město, což jsou v podstatě chodby v podzemí, kam jsme se pořádně nevešli a kde vás znuděný vrátný nechá běhat samotné, takže se můžete vydat na průzkum na vlastní pěst. Jenom taková technická – nikde nejsou ukazatele, jak ven. Tažke je to trochu dobrodrůžo.
Poté jsme vyrazili do pouště, kam by se Evropan neodvážil ani ve svém „drsném“ SUV. Zde v Íránu to dávají v pohodě v autě, které není více vyspělejší než Škoda Favorit, technicky vychází z nějaké staré Kii a ještě k tomu to pálí 80 km/h na cestě komplet pokryté pískem. Takže o zábavu bylo postaráno. První zastávkou byly duny, kde jsme se proběhli a pak vyrazili na západ slunce nad vyschlým solným jezerem. Byla to pecka a jsem si jistý, že se tam vrátím.
Noc jsme strávili v místě, kde po mnoho staletí před námi přespávali kočovníci pouští. Dostali jsme večeři i snídani a pak také třesavku přes noc. Přes noc je v poušti opravdu zima, ale i zde se nějaká ta kladná věc najde. Přes noc jsou vidět nádherné hvězdy, takže tu zimu nějak díky tomu překonáte. Takže výlet doporučuji i za tuto trochu větší cenu. Tady je odkaz na obrázek, kde jsme spali. Tu cestovku neznám: http://www.rent-a-guide.com/tour/13413- ... -in-desert .
Ještě jedna věc. Bacha na místní pouštní zvěř. Mohou se tam plazit nebezpeční hadi a běhat štíři. Těsně než jsme přijeli, tak zrovna jednoho hada a pár štírů chytli. Tak koukejte pod nohy. Zde je jedna dokumentující a vysvětlující fotka. https://instagram.com/p/9RmjQboIVV/?tak ... s.ontheway
Qom
Jelikož v zásadě nic moc na svých cestách neplánuji a nechávám se unášet tím co je, tak občas navštívím místa, kam jsem původně ani nechtěl zavítat. Qom se mezi ně řadí. Kdykoliv jsme se zmínili, že to možná vezmeme přes Qom, tak si místní mladší generace klepala na hlavu. Říkali nám, že není moc o co stát a že si máme dát bacha, když tam pojedeme. Takže jsme tam samozřejmě omylem skončili.
Nejprve začnu toutu krátkou vsuvkou. Místní taxikáři vyhrávají cenu za největší otravnost v Íránu, tak se obrňte trpělivostí. Jsou schopni tvrdit, že žádný autobus do Teheránu nejezdí a že máte jet s nima. Tohle všechno jsou schopni tvrdit před autobusem, kde ve dvěřích stojí týpek a řve: „Teherán!“ Byl to hold takový menší flashback zpátky do Indie.
Zpátky k městu. Byli jsme tam 4 hodiny a stačí to. Je zde opravdu citít, že lidé tak nějak více věří. Jedná se o druhé nejsvatější město Íránu a také o baštu islámské revoluce. Mají zde i mezinárodní školu pro studenty islámu, kam jsme se nějakým záhadným způsobem byli také podívat. Ve městě je vlastně jenom jeden hlavní highlight a to je mešita (pokud si správně pamatuji jméno) „Hazrat-e Masumeh.“ Zde stejně jako v Shirazu nic neplatíte a dostanete průvodce. Na rozdíl od Shirazu nemůžete jako člověk, který není muslim dovnitř. Jste jenom venku.
Jinak v centru je opět bazar, který je plný bot, ale i ostatní ch věcí. Je takový více různorodý a více autentický. Přece jenom, kdo by z turistů jezdil do Qomu. Potkali jsme jenom jednu skupinu turistů (opět důchodci z Německa). Celkem se mi tam líbilo, ale byl jsem rád, že ve městě nespíme. Je zde nedostatek levného ubytování a je to takové až moc konzervativní.
Abych to shrnul. Qom je velmi zajimavé vidět, ale pokud ho vynecháte, tak si vlasy trhat nebudete. Atmosféra a chování lidí ve městě vypadali přesně tak, jak jsem si mylně před cestou myslel, že to bude vypadat v celém Íránu. Je to velmi konzervativní prostředí. Na druhou stranu ostatní města a hlavně Teherán překvapí svojí uvolněností.
Závěr
Tak a je to snad vše. Írán je určitě na dýl než na 14 dnů, ale stejně jakýkoliv počet dnů je lepší než 0. Jeďte tam, co nejdříve. Místní vláda pochopila, že turismus je dobrý business a snaží se udělat ze země turistický ráj. To na jednu stranu přinese kvalitnější služby, ale také odnese nějaké to kouzlo. Čím dříve pojedete, tím lépe.
Pár posledních věcí na úplný závěr, na které jsem zapomněl a nebo se nevešli.
1) Občas mají v buse nebo v metru prostor pouze pro ženy. Je dobré to vědět. Naší první jízdu jsme omylem strávili v ženské sekci a vyvolalo to mírné pozdvižení.
2) Dá se zde v pohodě koupit Coca Cola a Pepsi. Takže s tím, že jejich úhlavní nepřítel je USA, to nebude tak horké.
3) Bacha na íránskou dopravu. V podstatě neexistují přechody a vy můžete přecházet, kde chcete. Chce to trochu zvyk. Byl bych rád, kdyby to vidělo sdružení Automat. Doprava se zde umí regulovat sama a nejsou zde potřeba nějaké stupidní zklidňovací (to jen takový malý hate na závěr).
4) Občas, když bude očividné, že hledáte tágo, tak vám zastaví běžný řidič, že vás sveze. Někdy je to dražší a někdy naopak levnější. Jednou jsme natrefili na pána, který byl pilot v USA a byl velmi zajímavý. Bylo by to na dlouý příběh, třeba někdy jindy ho popíši. Píšu to, abyste jste se nedivili, proč vám lidé stále zastavují a něco na vás pokřikují.
Tak bookujte letenky a balte kufry a leťte poznat zajímavou zemi! http://cestujlevne.com/top-levne-zpatec ... -2-735-kc/
Pozdravy z Iránu a pridávam sa ku caliho pochvale Ohromne nám tvoje zápisky pomáhajú
A tiež všetkým odporúčam Irán vidieť na vlastné oči
ked vidim ten popis, tak mam strasnu chut tam vyrazit znovu pre mna je Iran top krajina c. 2 co sa tyka turizmu, tam sa snad neda najst negativum, je tam vsetko, da sa tam lyzovat, kupat v mori aj chodit po pamiatkach... uzasna krajina
rad by som trosku zachranil reputaciu Isfahanu a Abyaneh
Isfahan je podla mna povinnost pre kazdeho, kto di Iranu cestuje... naopak mam velmi dobre skusenosti s miestnymi ludmi, ked od nas nieco chceli vzdy max. fotku a taxikari boli velmi priatelski a ani sa nas nesnazili okradnut, fakt som bol prekvapeny... boli sme aj nakupovat na tom spominanom namesti (Imam Square) a ani tam nemali napalene ceny, resp aspon mne prislo vsetko lacne... je pravda ze sme tam boli asi mimo sezony, lebo ziadni turisti tam neboli...
Abyaneh je taka mala prdel trochu, ale ma velky historicky a kulturny vyznam a stoji tu pevnost este z cias starovekej perzskej rise - velmi pekne miesto, kde opat budete sami, aj ked z pevnosti vela nezostalo.. a suhlasim ze prejazd okolo protilietadlovych diel je velmi efektny