Nejčastější dotazy cestujících na letišti a během letu

Magazín
Nástup do letadla - Robert Couse-Baker, licence CC

Během studia jsem si prošel několika pracovními pozicemi v rámci letecké dopravy, mezi kterými nechyběl stevard či pracovník bezpečnostní kontroly. Na základě zkušeností jsem vypozoroval několik typických otázek cestujících, na které však v rámci veřejnosti chybí jednoznačná odpověď. Každý si jednoduše vysvětlí daný problém po svém.

Proto bych se s vámi rád podělil o pravou podstatu těchto otázek, a to i v případě, že jste si je doposud nepoložili.

Proč bezpečnostní rám zapípá, přestože na sobě nemám nic kovového?

Cestující se vždy diví, když při průchodu bezpečnostním rámem, který má za úkol detekovat kov, jsou vybráni jako podezřelí. Pokud se nejedná o zapomenutý telefon v kapse či hodinky nebo pásek, jde většinou o náhodný výběr. Každý bezpečnostní rám má ve svých útrobách systém, který náhodně vybírá průchozí cestující k namátkovým kontrolám. Neděste se proto a v klidu následujte pokyny pracovníků ostrahy letiště.

Vytažené okenní clony během startu a přistání?

Proč vás vždy letušky nutí mít vytaženou okenní clonu během startu či přistání? Ne, není to kvůli tomu, abyste se mohli kochat výhledem, ale z důvodu bezpečnosti při nouzových situací. Zejména v případě, kdy vznikne na palubě požár, musí jednotky hasičů oheň lokalizovat. Se zataženými okénky by to dost dobře nešlo.

Během vzletu a přistání je zhasnuto. Šetříme energii?

Mnohdy se setkávám s názorem, že vypnutí světel v kabině během startu je z důvodu úspory energie pro běh motorů. To však není pravda. I zde hraje hlavní roli bezpečnost. V případě nouzových situací by se mohlo stát, že světlo v kabině znenadání zhasne a vaše oči budou, zejména v noci, chvíli slepé. Proto se osvětlení vypne preventivně a oči si přivyknou na aktuální světelné podmínky.

Jak je to s těmi telefony? Opravdu mohou ovlivnit přístroje v letadle?

Avionika v kokpitu A380 - Avionika v kokpitu A380
Avionika v kokpitu A380 – Avionika v kokpitu A380

Ne, nemohou. Je to holý nesmysl, za kterým stojí pouze peníze. Zákaz používání telefonů během letu udělily americké úřady v minulém desetiletí proto, aby samy sebe ochránily před případnými soudními spory. Jednoduše bylo příliš nákladné zkoumat každý nový přístroj, který vysílá elektromagnetické vlnění. Proto se mobilní telefony, stejně tak jako další běžné přenosné elektronické přístroje, plošně zakázaly. Pravdou je, že nevysílají na stejných frekvencích jako avionika letadla, z tohoto důvodu není možné, aby se vzájemně ovlivňovaly či rušily. Proto se postupem času toto pravidlo přestává uplatňovat a dnes je zcela standardem, že můžete mít telefon během letu zapnutý.

Au, tohle přistání bylo celkem tvrdé. Možná cíleně.

Při tvrdším dosednutí se neděste ani nenazývejte pilota začátečníkem. Někdy totiž bývá tvrdý touchdown cíleným manévrem, stojí za ním fyzika v podobě smyku.

Pokud je runway pokryta sněhem či vodou při dešti, mohlo by dojít ke smyku při přistávání letadla. Jako prevence se používá tvrdších přistání, která způsobí prolomení této neadhezní vrstvy a přímý dotek pneumatiky kola s povrchem dráhy.

Zajímají vás další otázky ohledně letectví? Ptejte se, rád zodpovím.

Článek vydal Dave.

Celkový počet komentářů: 154

  • Marek 30.10.2016, 02:09

    Zdravim chci se zeptat zda je v kufru možne převest pc desktop sestavu zakladovka,grafika zdrojak ramky disky procesor mebude to nejaky problem z usa do evropy?

  • SIMONA 29.6.2016, 23:17

    Mohu mít jako příruční zavazado samoskladaci pláž. ktery má průměr 60 cm, když je složený v kruhu? Váží asi 1 kilo

  • Lucka 13.11.2015, 13:05

    Dobrý den, letím se společností Wizzair, beru si jen malé příruční zavazadlo a chtěla jsem se zeptat, zda je možné si do něj vzít nabíječku na mobil a léky (antikoncepci). Děkuji za odpověď 🙂

  • Leos 11.10.2015, 09:55

    Další důvod, proč může zapípat bezpečnostní rám: detekce chemikálií. Vzali mě bokem, polepili papírky a ty strčili do nějakého analyzátoru.

  • Lukáš 18.9.2015, 09:27

    Zdravím 🙂 měl bych taky dotaz jestli můžu 🙂 chci si vzít na dovolenou Drona o rozměrech 60x60cm a váží i s kamerou něco přes 900g tak jestli ho můžu mít v kufru?mám teď strach jelikož jsem teď četl že dron těžší než 900g nesmí létat v okolí 5km letiště..tak jestli nebude nikdo nadávat,,jinak letím do Egypta..děkuji strašně moc za odpověď :))

    • Dave 18.9.2015, 09:39

      Ahoj Lukáši, pokud s dronem na letiště nepřiletíš, není problém 😀 nicméně se raději informuj o případných omezení ze strany Egypte. Abys neskončil v cele 😛

    • Foton 11.10.2015, 07:41

      Jak je to se sílou indukce v těch rámech? Existují rámy, co vysílají více vln a rámy co vysílají méně el.mag. vln? Totiž, když jsem šel na krajský soud něco vyřizovat, tak jsem měl pásek a ten jejich rám mě v pohodě pustil. Jinak letadlem jsem ještě nejel, vadí i kovový knoflík u kalhot?

    • Dave 11.10.2015, 08:55

      Každé letišti, byť každý rám může být nastaven jinak.. Knoflík u kalhot nevadí 🙂

    • Leos 11.10.2015, 09:51

      Brácha se musel včera v Lutonu zouvat, protože mu pípaly boty. Měl kovové cvočky kolem dírek.

  • Iva 20.8.2015, 12:44

    Prosím, už se vám stalo, že jste si něco v letadle zapomněli? Přítel tam v kapsičce za sedadlem zapomněl foťák, obvolali jsme už tolik čísel, napsali tolik mejlů, ale po foťáku ani zmínka. Je nějaká šance, že se nám vrátí? Děkuji

  • Pavel 27.7.2015, 21:08

    Můžu mít na palubu letadla externí baterii ?? neboli powerbanku ?? díky 🙂

    • Lukáš Horák 27.7.2015, 21:18

      Měl jsem několikrát na letech po Evropě, mimo nemám ověřeno.

  • Jenda 18.6.2015, 19:40

    Zdravím, projdou mi u Ryanu v zavazadle, které se dává do skříňky nad sedadlem z Kosu do Krakova šachy? Figurky jsou kovové, zdobené, mají meče a kopí. Aby to nějaký maniak na letišti nepokládal za eventuální zbraně. Díky za odpověď, Jenda.

    • Dave 18.6.2015, 20:02

      Zřejmě víc jak 5cm figurka mít nebude, takže ani kopí nebude dostatečně velké 😛 žádný problém.

  • bartlett 17.6.2015, 00:09

    ve Wroclawi jsem několikrát nevědomky pronesl přes kontrolu i švýcarák v batohu, zippo a benzín. jednou dokonce asi 4g trávy, kterou jsem chtěl před odletem vykouřit nebo někde vyhodit, ale nakonec jsem na to nějak zapomněl a nechal to v kapse a batohu. čili, co se mě týče, tak bych si pro bombovej atentát vybral asi low-cost lety z Wroclawi. tam ti lidi fakt nedělaj svoji práci dobře. hlavně, že petku s colou před nima musíte vyhodit nebo vyexovat 😀

  • Honza 13.6.2015, 22:23

    Nevíte někdo jak je to s tuhým lihem v zavazadle? Loni jsem ho vezl v pohodě, ale jenom pro jistotu se ptám… 🙂 Celkem úspěšně mi to vyřešilo problém s plynovou bombou na dovolený… 🙂

  • Kika 10.6.2015, 16:38

    Chtěla bych se zeptat, jak je to s jídlem/pitím pro batole? Budeme cestovat s přestupem téměř celý den a nějak si nedovedu představit, jak mám nacpat do uzavíratelného pytlíku 1 litr tekutin rozdělených po 100 ml baleních – jednotlivé porce/kojenecké lahvičky? Není možné mít třeba půllitrovou termosku s horkou kojeneckou vodou?

    • Dave 10.6.2015, 17:18

      Kojenci mají výjimku 😉 můžete pronést jídlo potřebné po dobu cesty.

    • kaina 10.6.2015, 20:59

      Já jsem cestovala s pětiletou, měla čaj nebo džus, akorát chtěli, ať se před nimi napije a pustili nás s tím.

    • Jana 16.6.2015, 15:25

      Na většině letišť (větších, ale i Ruzyně) již mají speciální přístroje – trochu si z tekutiny pr děti odlejí jako vzorek, vyhodnotí a jdete dál

  • Markéta 10.6.2015, 11:17

    Ahoj. Můžu mít v příručním zavazadle deštník? Letím s Brussels Airlines a zatím sem se o deštníku nic nedočetla. Díky

    • Andrea 10.6.2015, 13:42

      Ano, deštník je v pohodě.

  • Jenda 10.6.2015, 00:15

    Mají u Ryanu ty klece na zavazadla (konkrétně Krakov) přesně 55 * 40 * 20 ? Nebo je tam nějaká rezerva? Dnes jsem obcházel obchody a všechny kufry mají výšku 56 – 57 cm. Dělají to snad schválně 🙁

    • Hujer 10.6.2015, 00:57

      Jenda
      zavazadla kolem 54 cm se sehnat dají, několikrát jsme je kupovali, ale spíše Tesco, Kaufland apod.
      Jinak jsem letěl s Ryanem asi 30x a většinou byli na rozměr zavazadel přísní a při každém letu nutili někoho z cestujících k doplatku za velké zavazadlo.
      Nicméně před nedávnem změnili svojí politiku a snaží se napravit pošramocenou pověst.
      Povolili zdarma druhé zavazadlo a slíbili toleranci s o něco větším zavazadlem.
      Včera jsem se vrátil z dovolené, dvě cesty s Ryanem, nikde rámy, žádné váhy.
      Mohla to být náhoda, ale zdá se mi, že budou fakt tolerantnější

    • Andrea 10.6.2015, 08:23

      Já mám taky dobrou zkušenost s nákupem příručních kufrů v Tescu – do 500 Kč a rozměry splňují.

    • Dave 10.6.2015, 15:21

      Přesný rozměr klece je 57 x 41,5 x 21 cm

    • Majda 15.6.2016, 14:54

      My zrovna absolvovlali 3 lety a nikdy se nam nestalo ze bysme videli jak nekoho kontroluji, je fskt ze uz pred 2ma lety meli novou politiku stran zavazadel a i kdyz je moznost mit druhe zavazadlo do urciteho rozmeru, nekontroluji to…
      A zda se mi ze hodne lidi ma kufry nad jejich rozmery.
      Ja mam napr kifr z IKEA rozmery sedi temer presne takze max vyuzije clovek prostor, stoji teda kolem 1200,-ale zas mame zkusenost ze kdyz se nasi vinou urvalo madlo na vezeni kufru vymenili ho za novy atd…

  • lucka 9.6.2015, 17:11

    Z 10. na 11. Září letim z Chicaga do Vidně, mam ocekavat nejake vetsi bezpecnostni opatreni nebo tak neco? Dik moc

    • Robin 9.6.2015, 22:56

      Jo, raději se počádně umyj a obleč čisté prádlo.

    • Marci 11.6.2015, 09:27

      Robin – vtipálek 😉 :-P. Loni jsme letěli přesně 11. září a bylo těch kontrol opravdu víc. Jako první jsme procházeli takovým „obráceným“ imigračním. Dával se pas + letenka a ptali se na pár otázek. Viz. kam letíme, z jaké jsme země, jak jsme byli dlouho v USA, co jsme tam dělali a jestli jsme si sami balili kufr. Netrvalo to sice moc dlouho, ale díky tomu, že se ptali každého kdo odlítal, tam byla docela dlouhá fronta. Potom ještě stěr z prstů. Ten nám občas dělali i jindy, třeba jednomu ze skupiny. Tentokrát ale všem, kdo procházel. Takže taky trochu zdržení. Pak jsme šli klasika na kontrolu. Všichni procházeli scannerem, občas se jde jen rámem, protože těch scanerů nemají tolik, tak aby to šlo rychleji, rozřazují lidi někdo jen rám, někdo scan, podle ksichtu :D. Tentokrát scan pro úplně všechny a byla tam taky tím pádem docela fronta. Zavazadla taky prohlíželi důkladněji. Měli jsme notebook a museli jsme ho zapnout a ukázat že se načetl systém. No a potom už jsme jen čekali na boardování do letadla. Ale jak se šlo už k letadlu, tak v tomu tunelu vedoucímu k letadlu byli pejsci a každý kolem nich jednotlivě musel projít. Očuchali mě i kufr. No a po psech, taky v tom tunelu, těsně před dveřma do letadla ještě jednou kontrolovali pasy a některé lidi (většinou černochy, či s arabskými pasy) si vzali bokem a ptali se jich ještě na další otázky. My s českým pasem jsme prošli bez dotazů. Ta kontrola v tom tunelu mě překvapila nejvíc, to jsem nezažila nikdy. Takže ano, větší kontroly jsou, ale v pohodě se to dá zvládnout, žádné osobní prohlídky :D, jen je podle mě lepší přijít o něco dřív, než obvykle, aby jste to všechno v klidu stihli.

    • LSD 13.6.2015, 20:09

      Já jsem kontroly v tunelu zažil i v březnu, takže to bude asi dle aktuální výše rizika.

  • Majkl 9.6.2015, 14:44

    Ahoj, to s tim bezpecnostnim ramem na letišti, respektive jeho nahodnym výběrem lidí ke kontrole neni pravda – pokud projdete naprosto bez kovu, nikdy vás rám nevybere-ani nemá jak, reaguje pouze jen na kovové předměty, které si neuvědomujete že máte – prstynky, zipy, cvočky, vystuhy v podrazkach, hřeby v kostech, plomby, retizky, naramky, ženský kostice na podprdě a mraky jiného.. To vše rám sčítá a pokud je součet těchto drobností, které rám cítí, dostatečný, tak zapípá. O nic jiného nejde..

    • Honza 9.6.2015, 18:18

      To není ale vůbec pravda… V rámu probíhá náhodná kontrola… Máš více než 10% šanci, že tě to vybere, i kdybys šel nahý… 😉 Než začneš něco vyvracet, nejdříve si zjisti fakta 😉

    • Betty 9.6.2015, 20:47

      Honza má pravdu, na každém letišti je náhodný výběr ikdyž jde člověk nahý a naopak každý nezapípá, přestože snad každý člověk má v sobě/na sobě nějaký kov, ať už plombu nebo naušnice… Jsem na letišti každý týden, i na bezpečnostní kontrole, a proto to vím … 😉

    • Majkl 10.6.2015, 11:24

      Moje práce je právě kontrola osob rámovým detektorem, takže o tom asi něco vím 😉 rám funguje na 3 fyzikálních principech : Indukce vířivých proudů, změna orientací magnetických domén a relativní pohyb magnetu vůči cívce – tyto 3 principy proto, aby rám odhalil feromagnetické i neferomagnetické kovy a magnety. Jestli mi nevěříte, dám vám sem video, jak projdu klidně 50x rámem bez kovů v kapse a on nezapíská ani jednou..žádný náhodný výběr není. Ale může se stát, že projdete 2x se stejným množstvím kovů v kapsách, a jednou rám zapíská a podruhé ne – jde o to, že záleží také na rychlosti průchodu rámem a blízkosti kovů ke stěně rámu.

    • Honza 10.6.2015, 19:29

      Ty jsi jak jantar… Pracuji na pražském letišti jako Security control screener… Takze cele dny uz 2 roky stojim u ramu, nebo sedim za rentgenem… Je 10% šance, že pípneš, aniž bys měl kov… Pokud pracujes u ramu nekde na soudu, nebo v hokejove o2 arene (pro priklad), tak o tom samozrejme vedet nemuzes…. 😀

    • Honza 10.6.2015, 19:30

      Hlavně že se hádáš o věcech o kterých víš h*vno… 😀

    • Majkl 11.6.2015, 09:24

      No tak sorry, myslel jsem ze na letišti jsou ramy klasický detektory kovů, jestli to funguje na jiném principu, rad se přiučím 🙂

    • kaina 11.6.2015, 12:08

      Mě teda vážně irituje, když se tu lidi ptají Dejva a pak někdo odpovídá stylem „myslím“ „asi“. Když to nevím jistě, tak se nevyjadřuju, ne?

    • Majkl 12.6.2015, 09:33

      Kaina: vaše starosti bych chtěl mít..

    • kaina 12.6.2015, 11:54

      😀 To se ale netýkalo jen vás, je tady takových víc, i v jiných komentech, nic ve zlém. Akorát je blbé, že pak radí něco, co není pravda. 😀

    • KKM 12.6.2015, 13:07

      Nekolikrat jsem to nekde i cetl a nedavno o tom mluvil v dokumentu i nejaky hlavoun od airport security v USA a rikal to taky, ze na letistich je do toho SW v ramech nebo kde, pridan nejaky algoritmus, aby i nahodne v urcitem procentu pripadu pipnul i bez kovu. Umele se tim udrzuje nejaka hladina pozornosti i u cestujicich, i u security. Mi samotnemu se to uz hodnekrat stalo, ze jsem pipal a zarucene jsem nemel u sebe ani gram niceho kovoveho – ani knofliky, ani retizek, ani boty na nohou, atd. A za mnou mel dalsi cestujici retizek a bryle a nepipl vubec…

    • David 14.6.2015, 22:34

      Tak jantaři jste…rámy jsou opravdu naprogramovaný tak,že ikdyž nemáš kov,tak pípaj.Je to proto,aby ostraha byla furt ve střehu a učili se pořád ty osoby prohledávat..

  • Djouzef 9.6.2015, 11:46

    Litam 2x tejdne poslednich 5 let a uz jsem taky pronesl nevedomky par nozu na palabu a asi 3 svycarsky mi zabavili. (nekde ho nechaj nekde ne). Co mi ovsem minulej mesic neproslo byly soudky piva… mel jsem v odpabenym zavazadle 4 ty maly 5l soudky 2x Gambrinus a 2x Plzen a zavolali si me na security check… vysledek byl ze ta plzen ma v sobe chladici bombicky coz bylo na entgenu krasne videt takze jsem jim je tam musel nechat a popral jim „na zdravi“! ale Gambac sudy bez bombicek prosli OK. Sirky a zapalovac mi kupodivu v EU prochazi bez problemu.

    • petr 10.6.2015, 20:21

      škoda, žes jim nemohl nechat Gambrinus 🙂

  • Andrea 9.6.2015, 11:42

    Já bych se chtěla zeptat, jestli bude u klasických aerolinek (US Airlines, British Airways) problém, když bude mít moje příruční zavazadlo cca 2 cm nad limit? Díky za názory.

    • Marci 9.6.2015, 12:59

      S klasickými aerolinkami jsem letěla několikrát a nikdy příruční zavazadla neměřili a dokonce ani nevážili. Ani u British Airways. Rozměry si člověk musí hlídat hlavně u nízkonákladových společností, kde opravdu občas cpete ty kufříky do těch klecí. Ale i ty mají cca 1cm rezervu. A jak mi poradil kamarád, kdyby byl problém, strkejte to do té klece kolečkama nahoru, je to sice obtížnější, ale u koleček bývá kufr širší a vršek se dá zmáčknout 🙂

    • Andrea 9.6.2015, 13:05

      Děkuji za odpověď. Já jsem vždycky zatím měla zavazadlo v normě, tak jsem se chtěla ujistit, zda se mi pár cm nad limit neprodraží. 🙂

  • Kamyl 9.6.2015, 10:32

    Ja parkrat zazil spis opacny problem, pokazde na longhaulech – stalo se, ze jsem byl nucen okynko zatahnout, sice nechapali, proc nutne musim koukat 10 hodin z okynka na Atlantik :), nicmene jsem ho musel stejne stahnout. Tak jsme tam byli jak v noci (pritom ani v miste odletu nebyla noc – jeste bych chapal, kdyby se snazili umele navodit biorytmus dne/noci, dle casoveho pasma v miste odletu). Naopak zase v Lufthanse do Asie byla noc, ale stejne jsme okynka museli mit stazene (ale tam bych to jeste pochopil, pri letu na vychod noc trva velmi kratce – tak snad aby tu noc umele prodlouzit? )

  • miras 9.6.2015, 09:51

    Ahoj, jak je to se stativem k fotaku, muzu ho mit v prirucnim zavazadle?

    • Kamyl 9.6.2015, 10:03

      Ja predtim asi 3x prosel, ale jednoho dne v Bergamu na letisti jsem jej musel vyhodit do kose, nekompromisne, ani pres ukecavani. Sice me poslali, ze si jej muzu jit nechat odbavit, ale vhledem k tomu, ze se uz zahajoval boarding a bylo na checkinech mraky lidi, uznal jsem, ze bych si tim vykoledovat ulitnuti, tak jsem ho vyhodil do kose a bylo po stativu…

    • LSD 9.6.2015, 11:28

      Asi záleží na tom, kdo je zrovna na kontrole nebo jak paranoidní je letecká společnost. British Airaway mi to nechali, u American jsem to musel nechat odbavit. ČSA jak kdy, lowcosty jsem nezkoušel. Mám nějaký Velbon Sherpa.
      Obvykle jsem ale hlavu stativu dával do kufru a bral si do kabiny jen nohy (jsou lehčí).

    • Honza 9.6.2015, 16:09

      Ja mel potize s monopadem na Seremetevu v Moskve. Kdyz se to rozlozi, vypada, to jako obusek. Chvili si to personal prohlizel, pak zavolali sefa security. Ten po zhlednuti, rekl, ze OK, ale at ho nikde nevyndavam. V Asii, uz to bylo vsem putna (AirAsia).

    • Misa 9.6.2015, 19:33

      Zatím jsem neměla problém se stativem. Mám stativ v hodnotě téměř 4000KČ, ten bych tedy jen tak nevyhodila 😀 záleží asi hodně na jeho rozměrech, přidělávám ho zvenku na fotobatoh nebo se mi vejde na šikmo do příručního zavazadla.

  • Lukas 9.6.2015, 07:53

    Mate nekdo zkusenost s prepravou dronu DJI phantom a jeho baterky li-po 5200mAh? Projde to do prirucniho zavazadla?

    • Martin 9.6.2015, 20:01

      Vezl jsem dron letos v březnu (krabice asi 40x30x30cm) jako příruční zavazadlo z HKG přes DXB do Prahy (s Emirates) a nebyl žádný problém, přestože jsem měl ještě další příruční zavazadlo (batůžek) a tašku s lahví a cigárama z freeshopu..

  • TeeJay 9.6.2015, 07:44

    S 15″ notebookem v příručním zavazadle není problém?

    • Kamyl 9.6.2015, 10:04

      Neni…

  • Aleš 9.6.2015, 07:37

    Ahoj, nevíte jak je to u Travelu s palubními zavazadly? Beru si baťoh a k němu menší brašnu se zrcadlovkou, projde to? V podmínkách mají napsáno, že je dovoleno klasické palubní zavazadlo + kabelka, menší fotoaparát, atd. Ale bojím se, aby někdo nedělal problémy. Díky moc 🙂

    • maja 9.6.2015, 10:06

      U travelu neni problem, normalne mam prirucni zavazadlo, kabelku a bundu, foťák a vse co píšou v ruce protože do kufru se mi to nevejde a nikdy nebyl problem 🙂

    • Aleš 9.6.2015, 10:23

      Ok, děkuji za info 🙂 Já s nimi letím už asi po desáté, nicméně vždy pouze jen s příručním zavazadlem. Tak snad to bude v pohodě 🙂

  • Jarda 9.6.2015, 07:25

    Ahoj, řeším problém – chci jet jen s příručním zavazadlem, ale nevím jak se stativem. Nechci si brát nějaký velký, ale menší (složený tak 40 cm) by se hodil. Jak se tedy posuzuje stativ k foťáku? Dík za odpověď.

    • Lukáš 9.6.2015, 08:32

      Ten stativ by mě taky zajímal. Je možné si vzít do příručního zavazadla stativ?

    • Petr 9.6.2015, 08:42

      Tak ohledně stativu mám takovou zkušenost, že jedna kontrola to povolí a jiná zamítne. Například jsme letěli fotit do Stockholmu. Cestou tam naprosto v klidu, ale na cestě zpět nám stativ nechtěli pustit do letadla a museli jsme vycálovat 45€ za to, že se stativ projel v podpalubí. A velikost při složení? 40cm délky.

    • Lukáš 9.6.2015, 08:57

      Ach jo. Můj stativ má po složení jen 30 cm. Nechce se mi ho nechávat doma 🙁

  • Roman 9.6.2015, 07:24

    Mohu mít např. v baťohu nabíječku na mobil apod. ? V Listopadu letíme do NY a známa, která měla loni svatbu v Kalifornii, tak mi říkala, že když měla nabíječku u sebe tak ji vzali na důkladnou osobní prohlídku nebo jak se to nazývá. Nechtěl bych, hlavně u noťasu, aby se to nějak poškodilo ( když se občas objevují na netu ty videa, jak se zavadly zacházejí ). A zavazadalo si nějak strečkujete a nebo doufáte, že s tím budou zacházet opatrně ? Často v Praze na hlavním vidím lidi se zastrečkovanými zavazadly.

    • Honza 9.6.2015, 08:39

      Ahoj, na letu do LA z Londyna jsme meli plno nabijecek a zadny problem nebyl

    • Marci 9.6.2015, 13:08

      Nabíječku vozím všude v příručním zavazadle a nikdy žádný problém nebyl. Ani v USA když jsem odlítala 11. září a skenovali nás asi 100x. Notebook taky vozíme normálně v příručním právě díky strachu o to že by nám ho v odbaveném zavazadle mohli roztřískat. Jen bych si dávala pozor, aby bylo všechno nabité. V USA, v Praze i Vídni jsme ukazovali, že notebook jde zapnout a naskočí systém.

    • Kejkl 9.6.2015, 15:00

      V příručním zavazadle vozím nabiječku na NB, foťák, kameru a mobil + spousty kabelů a redukce 30 letů a nikdy žádný problém.

    • rottrek 10.6.2015, 16:17

      obávám se, že do USA je ti balení do folie úplně k ničemu, stejně to rozbalej…nedoporučuje se ani zamykat kufry

    • Zerthe 28.10.2016, 03:40

      Také jsem někde četla, že se nedoporučuje kufry zamykat. Zařídila jsem se tím jen jednou, protože kufr otevřeli, zámek překódovali a pak ho zamkli. Celou dovolenou jsem se do kufru dostávala jen těžko. Každopádně u kufrů na zip ani zámek odemykat nepotřebují, když je chtějí otevřít, jen rozjedou zip jinde, stačí, když do něj strčíte nějaký špičatý předmět. Pak ho zatáhnou zamčenými jezdci…

  • Pietro 8.6.2015, 22:27

    Když už se tady hodně lidí ptá na to co si s sebou můžou vzít do letadla, doplnil bych jedno upozornění týkající se baterií, se kterými může být problém. Hlavně co se týče nabíjecích Li-Ion, mají předepsanou maximální kapacitu, kterou lze letadlem přepravovat, a to ještě tak, aby nemohly způsobit zkrat (takže ne volně pohozené v kapse/sáčku). Nikdy jsem se s tímto omezením nesetkal, až tento podzim v Pekingu, kde si toto opatření vykládají jak nejstriktněji můžou, a díky tomu jsem přišel o power-bank (bateriová nabíječka s USB výstupem). Sice předepsanou kapacitu vůbec nepřevyšovala, ale neměla na sobě vytištěné údaje o kapacitě (mAh) a maximálním odběru (A), proto mi byl zabaven. Podle zkušeností lidí z tripadvisoru se toto zrovna na Pekingském letišti děje často, jinde se s tím nikdo nesetkal. Tak pozor na to!

    • Lukáš 9.6.2015, 09:37

      Jen pro doplnění, FAQ souhrn od FAA ohledně převážení baterií http://1.usa.gov/1S0DjWv

    • Danke 9.6.2015, 11:58

      Minulý týden jsme poprvé letěli s power bankou a na scanu v Praze si dali náš batoh stranou a museli jsme jí vyndat a ukázat. Ptali jsme se, jestli s tím je nějaký problém a nakonec řekli že ne a šli jsme dál. V Římě, při cestě zpátky, nikoho nezajímala. Ale mám pocit, že na italských letištích se nikdy nic moc neřeší. V Benátkách jsem pronesla v batůžku scanem „liquids“, který jsem zapomněla vyndat a zjistila to až po odbavení. Za to v Edinburghu mě donutili vyndat a vyhodit 112 ml marmelády, kterou jsem koupila jako dárek. Vůbec mě nenapadlo, že to je liquids, byla tuhá. Ale smlouvání nepomohlo, tak byla babička bez dárku.

  • Matus 8.6.2015, 22:08

    Mna by zaujimalo ci mozem vziat do prirucnej batoziny stan, resp. jeho konštrukciu – hačiky, tyčky … dakujem

    • kuba 8.6.2015, 22:29

      jak kde, u wizz air to prošlo, u ryanu ne, ale dali mi ho do podpalubí gratis

    • Aleš 8.6.2015, 22:42

      Osobně už jsem v příručáku měl:
      Autoradio, šupleru, pesto, kilový krokovy motor, sadu peltierových článků, vývrku, žiletku, kilo francouzského sýra, dve kila jablek.
      Hodně záleží na letišti. Třeba v Itálii to fakt nehrotěj. Ve Frankfurtu, nebo Tel Avivu zas celkem jo. Ruzyne je taky celkem v pohodě

    • padrino 9.6.2015, 00:42

      kup si ten samostavitelný stan, nemá žádné tyčky

    • Kamco 9.6.2015, 09:48

      Ja osobne som s wizzom prepravil stan aj s kovovymi kolikmi v prirucnej batozine do Tel-Avivu a dokonca aj s5 🙂 a kto niekedy z izraela odlietal, dobre vie, ze to bolo par vymen argumentov s bezpecnostou kontrolou :-DDDD

      Primarne ale podla mna nezalezi na aerolinke; pokial ta pusti bezpecnostna kontrola s prirucnou batozinou a ten stan do tej batoziny dokazes vopchat, tak s tym letecka spolocnost nema mat preco problem 🙂

    • Jana 11.6.2015, 22:05

      Před týdnem jsme přiletěli s Ryanairem a plážový stan s kolíkama a tyčkama prošel v pohodě.

    • Ester 3.10.2015, 13:57

      leteli jsme v lednu na Lanzarote, cestou tam nam stan (respektive koliky od stanu) prosel, pri ceste zpet (se stejnou spolecnosti) uz bohuzel ne. v tom samem batohu jsem omylem mela i nuz, ten prosel, koliky jsem ale musela vyhodit… takze do prirucaku bych to radeji nedoporucovala.

  • Kristýna 8.6.2015, 21:53

    Dovolím si doplnit ty vytažené stínítka u oken pro start a přistání. Je to zejména proto, aby v případě požáru letadla zvenku, kdy letadlo dosedne, nebo se připravuje na start a kapitán vyhlásí evakuaci cabin crew mající na starosti jednotlivé dveře dobře viděli ven a mohli tak příslušnými dveřmi evakuovat. Kdyby otevřeli exit kde budou evakuovaní pasažéři končit v ohni, je to stejné, jako kdyby zůstali při požáru v letadle. V tomto případě je nutná evakuace cca do 90 vteřin. Nevím, jak rychlí jsou hasiči na letištích, ale jen to kdyby objeli letadlo a koukali kde hoří jim chvíli času zabere.

    • Robo 9.6.2015, 17:41

      Ja myslel, ze to je na teroristy, aby je snajpri mohli lip vodprasknout…

  • Rosťa 8.6.2015, 20:51

    Je možné do podpalubního letadla zabalit malou turistickou zaplombovanou propan/butanovou láhev 250 mililitrů? Letím na souostroví Kiribati a nevím, na čem bych tam vařil. Díky.

    • Nikola 8.6.2015, 21:06

      Propanbutan ne!

    • Luc 8.6.2015, 21:06

      Tlakové nádoby a ani plyny se v odbavených zavazadlech přepravovat nesmí 🙂

    • Barbora 8.6.2015, 21:08

      síce ti nepodarím…ale to Kiribati ti v dobrom závidím :)22

    • Petr 8.6.2015, 21:16

      Rosťa: Není, musela by být speciálně zabalena a speciálně odbavena. Do letadla může pouze prázdná (což vám asi moc nepomůže), takže bohužel.

  • Dana 8.6.2015, 20:44

    Proc je pres kulate okenko dveri letadla nasikmo natazena odepinaci paska?

    • Petr 8.6.2015, 21:19

      Dana: Aby bylo zvenku jasné, že kabina je pod tlakem a nikdo tedy zvenku neotevíral dveře, dokud to není bezpečné.

    • Dave 9.6.2015, 05:53

      Letadlo již na zemi není přetlakované, má to jiný význam. Každé dveře v sobě mají zabudovaný skluz, který je po čas letu zajištěn a v případě otevření dveří se automaticky nafoukne. A aby letištní personál neotevřel dveře ve chvíli, kdy je stále skluz v pohotovostním režimu, dává se ta páska. Jinak by došlo velmi snadno k maléru i úmrtí…
      Skluzy: https://www.youtube.com/watch?v=nIq8Zjwzi2Y

    • Creyman 9.6.2015, 06:06

      Není to z důvodu toho, že jsou aktivované skluzy. Někdo z pozemního přijde z venku otevře dveře a nafouknou se. Bez oranžové pásky to znamená, možno otevřít skluzy deaktivovány.

  • Pavel 8.6.2015, 20:36

    Ahoj. Já se chystám na svůj první let s přestupem (oba lety jsou s Lufthansou). Chci se zeptat, jak je to na palubě s občerstvením zdarma. Jaké na něj platí omezení (množství) a jak poznám, co je zdarma a co je za příplatek?
    A ještě jeden dotaz ohledně přestupu na který jsou cca 3 hodiny. Chápu dobře, že odbavené zavazadlo na přestupním letišti vůbec neuvidím a že nemám vylézat ven z „odbaveného prostoru“, abych potom nemusel znovu přes kontroly?
    Díky moc.

    • Kristýna 8.6.2015, 21:13

      Během letu je myslím jistě poskytováno Lufthansou občerstvení zdarma. Hodně informací by měli crew oznámit na začátku letu, případně po vystoupání letadla a začátku servisu, který podávají pasažérům. Měli by zmínit, zda bude podávám servis a jak asi bude vypadat (snack, breakfast, lunch, dinner) a také nápoje. Stejně tak s pitím a alkoholem. Pro největší jistotu za nimi můžeš zajít a prostě se zeptat co je free a co se platí. Případně by mohli mít informace o tomto v kapse sedadla. Pokud budeš mít extra hlad a podávaná porce ti nebude stačit – opět zkus za crew zaskočit do tzv. galley (kuchyně), a říct jestli tam mají ještě něco k snědku – většinou mají. S odbaveným zavazadlem je to asi tak (případně mě někdo opravte), že pokud to není z nějakého důvodu zakázáno, měli by ti na prvním odbavení dát na odbavené zavazadlo štítek s přestupní stanicí stejně tak s cílovou, a ty už se o zavazadlo na přestupní destinaci nemusíš starat. Někde to nejde, tzn. že si zavazadlo odbavíš a v tranzitní destinaci si jej vyzvedneš a znova odbavíš. Ale myslím že to je dnes už hodně nepravděpodobné.
      Ohledně kontrol, někde je mají hned na vstupu do zóny, někde až rovnou u gatu, takže pokud se chceš vyhnout security checku, tak bys úplně do exitu jít neměl. Ale spíš by ti někdo poradil, kdybys zmínil tranzitní letiště.

    • Tomáš jH 8.6.2015, 22:55

      S Lufthansou létám poměrně často. Na letech v Evropě podávají malé jídla, či snacky. Na nějaké přidávání obvykle ani není čas. Při delších letech jsou nápoje k dispozici neustále, stačí si říct. Někdy dokonce nechají vozík s pitím k dispozici. Co do jídla jsem nikdy hlad nemel, pokaždé stačilo. Jinak drobné snacky jsou u onoho pití. Pokud jim zůstane, klidně podají i jídlo (jenom třeba není kompletní výběr)
      Co do batožiny – v drtivé většině případů je odbaven a až do cílové destinace. Přestupy v EU snad 100%. USA naopak – pokaždé vyzvednout a projít celní. Brazílie – vyzvednout, pokud pokračujete v rámci Brazílie, jinak sami přeloží. Obecně je nejlepší se zeptat v letadle. Na letišti při odbavení se mi již stalo, že jsem dostal špatnou informaci. Standardně tuto informaci v letadle sami hlásí (pokud si ke mají cestující sami vyzvednout)

    • borshop 8.6.2015, 23:14

      Když letíš s Lufthansou tak určitě bude zavazadlo odbavené až do cíle. Poznáš to i tak, že při odbavení ti na něj nalepí štítek s cílovým letištěm (to je 1.řádek) a přestupním letištěm (to je 2.řádek, popř. i další). Takže pokud letíš třeba z Prahy do NY s přestupem v Mnichově, uvidíš na zavazadle JFK a pod tím MUC a pak už jen doufej že ho neztratí :)). Pokud nemáš na letišti přestávku 8+ hodin aby se ti vyplatilo někam vyrazit, nemá smysl opouštět transitní prostor a jít znovu přes kontroly. Ale zakázáno to samozřejmě není.

    • Zuzana 9.6.2015, 09:24

      Letecké společnosti mezi sebou mají nějaké dohody. Mě se ptali už v Praze jestli si chci zavazadlo vyzvednout (konkrétně se jednalo o Seoul). Tam jsem měla přestup přes noc a doporučuji nevycházet přes kontroly ven ale pořád se držet v prostoru pro odbavené. Další přestup jsem měla na Fiji, ale na letišti v Praze mi řekli, že s nimi smlouvu nemají a zavazadlo si musím vyzvednout.

    • Jozka 11.6.2015, 09:13

      V Soulu je opusteni letiste uplne v pohode. primo v hale je mala cestovka kteta porada vylety z letiste (jeden je dokonce zdarma) na chramy, za nakupy ale i do DM zony. do Koree neni treba viza a treba hodinova navsteva blizkeho chramu prijemne zkrati cekani.

  • Martina 8.6.2015, 19:48

    Můžu vzít bižutrii do příručního zavazadla? Napr. dvoje náušnice a jeden náhrdelník?

    • Marci 8.6.2015, 20:47

      určitě 🙂 Já toho vozívám plno. A hlavně dražší kousky se mi nechce dávat do odbaveného zavazadla.

  • Karel 8.6.2015, 19:26

    S telefony bych ještě doplnil: jistý smysl to má, který jsem slyšel od pilota. Když letadlo klesá tak najednou telefony začnou chytat signál a může to pilotům v ATC dělat bordel („ty nepříjemné zvuky“, jako když necháte na zaplém rádiu ležet mobil). Zrovna při startu a přistání se ATC používá nejvíce, takže je jaksi i v zájmu všech, aby pilot pokynům dobře rozuměl. 🙂

  • Hana 8.6.2015, 19:22

    Aj zrkadlovku s batériou a príslušenstvom môžem zobrať v pohode so sebou do príručnej tašky?

    • Dave 8.6.2015, 19:24

      Ano, foto výbava je OK.

    • Zdenda 8.6.2015, 22:20

      Mohu potvrdit, dnes jsem v pořádku prošel 🙂

  • Roman 8.6.2015, 18:29

    Takže třeba zapnutá kamera či foťák při startu či přistání je v pohodě?

    • Dave 8.6.2015, 18:31

      Pokud nenarazíš na hysterickou letušku problém to není 😉

    • miki 8.6.2015, 19:12

      Foťák se zakazuje z důvodu bezpečnosti. Hypoteticky – letadlo prudce zabrzdí, foťák může vyletět z ruky, někoho trefit do hlavy a v krajní situaci i zabít. OK, to teoreticky může i kniha…

    • Pavlína 8.6.2015, 20:40

      Pokud jsme měli v kabině inspektora, tak nesmíš nechat paxům u nouzáku ani noviny, které si čtou. V případě nouzové situace je hodí na zem a každý druhý se po nich sklouzne…. bezpečnost je bezpečnost!

    • Tomas 8.6.2015, 20:45

      Foťák vyletí z ruky, někoho trefí do hlavy, zabije ho, jeho krev nateče do elektroinstalace v podlaze, tam způsobí zkrat, pilot pak půjde zkontrolovat jakou chybu zktrat způsobil jenže mezitím zkrat poškodí klec s jedovatými hady v podpalubí, ty pilota uštknou, nalezou do kabiny, znemožněj řízení letadla a to spadne na modelingovou školu. A přesně proto se nás snažej aerolinky varovat hezkejma letuškama před tim, co by jsme focenim letadle zničili.

  • kilauey 8.6.2015, 18:21

    s tymi telefonmi to nie je az tak nezmyselne,aj ked nejde o interferenciu ale opat o bezpecnost. Hlavne pocas startu a pristavania potrebuje posadka v pripade nudze aby ludia pocuvali ich pokyny okamzite a nie az ked dopisu sms domov ze lietadlo ma problem;)

  • Radek 8.6.2015, 18:10

    Já prošel v Krakowě přes rám nevědomě s dvěma kuchynskými noži,které jsem zapomněl vytáhnout s pikniku z batohu:-)Všiml jsem si toho,až v gatu před odletem,když jsem vytahoval kynedril:-))Dodnes nechápu jak to mohlo projít a vůbec netuším co by se stalo kdyby na to přišli.S tou bezpečnosti na letištích,to není až tak horké.Stát se mě to v Kolumbii,tak už se zpět asi nedostanu:-))Rada pro všechny..kontrolujte pořádně svá přiruční zavazadla:-)

    • Jakub Hrdina 8.6.2015, 18:30

      Já prošel v LA s příborovým nožem v příručním zavazadle 🙂 Přišli na něj až v Paříži při přestupu kde jsem se dušoval že fakt nic takovýho nemám. Securitačka v klidu opakovala, že byl vidět v rentgenu, tak jsem ho po chvíli fakt našel. Vyhodili jsme ho a pustili mě v klidesu dál 🙂

    • Lucie 8.6.2015, 19:12

      Ja jsem vloni letela z a Prahy do Delhi s peprakem 🙂 v Istanbulu jsem nevysla ze zony letisti,nekontrolovali me. Fakt jsem ale rada,ze to nezjistili v te Indii.

    • Jirka 8.6.2015, 19:12

      Příborový nůž není zakázaný.

    • Kate 8.6.2015, 20:36

      JA litala 5 let s peprakem o kterem jsem nevedela 😀

    • Dominika 8.6.2015, 23:14

      Ja som cestovala do japonska a v prirucnej som mala škrabku na zemiaky co som omylom zabudla v batohu od navstevy maminy co mi rada dava „darceky“ do domacnosti. Presla som pohode 😀

    • borshop 8.6.2015, 23:19

      Kamarádka našla pepřák v kapse a vytáhla ho stylově přímo na palubě letadla a udiveně na něj koukala 🙂 No pasažéři v okolí měli smrt v očích :-))) Naštěstí si to uvědomila dřív než letuška či letecký maršál pokud tam byl. Při vnitrostátním letu v Indii byl zase obrovský problém zapalovač (takový ten průhledný za 5 kč). Dotyčná osoba – kamarád – krom toho, že se jej musela okmažitě zbavit byla zapsána i s číslem pasu, datem narození a vlastnoručním podpisem do knihy těch, co se pokusili propašovat zakázané předměty na palubu. No co si budeme povídat, měl nahnáno :-)) Ale odletěl.

    • Vojta 8.6.2015, 23:39

      Kamarád takhle omylem v příručním zavazadle vezl velký lovecký nůž. Všimli si toho v Budapešti a byly s tím velké obstrukce, chvílema to vypadalo že ho budou zatýkat. Nakonec se to po cca půlhodinovém vyjednávání a sepisování protokolu vyřešilo jen zabavením nože a pokutou..

    • Lucie 9.6.2015, 07:47

      Jj,Krakow… Tam si s tím moc hlavu nelámou – nás nechali odletět s malou PB bombou v odbaveném zavazadle. Až na cestě z Osla nás vyvolávali a ať si to odstraníme… Dost dobře to nechápu,je-li PB zakázaný,jak nám to prošlo…?

    • Kamco 9.6.2015, 10:00

      Osobne som v Indii (myslim, ze to bolo letisko v Kochi) zazil na rannom lete, ze prirucne batoziny prechadzali cez RTG a chlapik, co sedel za monitorom a mal ich kontrolovat cekom tvrdo spal 😀 takze vtedy by si tam presiel asi so vsetkym :-DDD

    • Flyer 9.6.2015, 22:28

      Nebudu vám říkat záměrně odkud a kam jsem letěl, ale bohužel se mě podařilo omylem pronést v příručním zavazadle vojenský pogumovaný nůž-dýku. Na hotelu mě opravdu zamrazilo. Už bych asi byl v base.

    • LSD 13.6.2015, 20:03

      Známý takto pronesl nůž (klasický švýcarák) na letišti v Šarmu (nebo Hurghádě?, teď nevím). Až když si začal při čekání u gate krájet buchtu, tak to začalo budit pozornost. Nůž mu vzali, víc s ním neřešili.

    • Zerthe 28.10.2016, 03:55

      Na Ruzyni jsem přendávala z kufru jednu brašničku do příručního zavazadla. Neuvědomila jsem si ale, že v ní mám nějaké zakázané předměty. V brašničce kontrola objevila nůž „rybičku“ – změřili čepel a usoudili, že její délka není po zabodnutí pro člověka smrtelná a nechali mi ji. Paradox ovšem byl, že v té samé brašničce byl pod švem zapadlý ještě jeden placatý obrovský skládací lovecký nůž, kterého si nevšimli. 😀

  • Tom 8.6.2015, 18:08

    Jaky smysl davat ruzne leky a dalsi veci do igelitovych pytliku, kdyz to z nich jde hned za kontrolou vyndat? To jsem nikdy nepochopil

    • Dave 8.6.2015, 18:24

      Nejde o to, abyste je nemohl vyndat, ale o rychlý přehled celkového množství. Je povoleno mít max 1l tekutin rozdělených do max 100ml baleních.

    • Richard 8.6.2015, 18:35

      Proč můžu mít jen 1 litr tekutin?

    • Dave 8.6.2015, 18:39

      Určité množství z kterého nelze namíchat „bomba“. Má to spoustu ALE, takže se uvažuje nad zrušením tohoto omezení.

    • Cechy 8.6.2015, 19:56

      Nelze namíchat bomba? Zkuste se podívat na seriál „Letecké katastrofy“, ti pánové by vás celkem rychle vyvedli z omylu 😉

    • Kamco 9.6.2015, 10:01

      Toto je ale len europske obmedzenie, ci? 🙂

  • Tomáš 8.6.2015, 18:05

    Mají letadla v noci „přední světla“? Jako např. auta? Světelný kužel nevidím a předpokládám, že mají navigaci, ale asi by se v některých situacích světlo hodilo… Díky za odpověď.

    • Dave 8.6.2015, 18:09

      Mají, ale používají se jen při přistání a pojíždění po letišti. V letové hladině by byly k ničemu 🙂

    • Elena 8.6.2015, 22:53

      Bydlim pod letovou zonu a vidim letat spoustu letadel. A pokud se nepletu, tak temer kazde (mozna kazde druhe) ma zapnuta svetla (je to v noci pekne videt, jak avetla hazou cary) 🙂

    • Kamyl 9.6.2015, 10:16

      To jsou jen navigacni svetla na koncich kridel, stroby (taktez na koncich kridel), pripadne blikajici cervene bacon svetla (nahore na trupu a dole na spodni casti). Landing a taxi lights se v urcite vysce po startu zhasinaji / pred pristanim rozsvecuji…

    • Michael 11.3.2016, 08:49

      Bacon světla? 😀 svítící slaninu mám rád :3 Beacon lights 😀

  • Ani 8.6.2015, 18:00

    A co pritomnost spreju pod tlakem? Lak na vlasy, spraj do bot?

    • Dave 8.6.2015, 18:04

      Pokud je objem do 100ml není s tím problém 😉 Do odbaveného pak klasika bez omezení. Zákaz mají akorát plynové kartuše.

    • Maja 8.6.2015, 18:16

      takze muzu vzit i peprovy sprej pro moji bezpecnost :-)?

    • Dave 8.6.2015, 18:22

      🙂 samozřejmě ne, toto je zbraň.

    • Jirka 8.6.2015, 19:07

      Dave sr. ale toto není pravda „Do odbaveného pak klasika bez omezení.“
      Sprej (na vlasy atd.) nesmí být větší než 500ml.(tlaková nádoba)

    • Dave 8.6.2015, 19:23

      Máš pravdu Jirko, nepředpokládám ale, že se takové výrobky najdou.. Tyhle věci se snad ve větším balení nevyrábí, nebo ano? Nevím, vlasy skoro nemám 😀

    • Jirka 8.6.2015, 20:14

      Dave.
      Třeba lak na vlasy 750ml. Naštěstí ho lidi moc nevozí (cca 2x do měsíce na LKPR.
      Nejčastější problém co cestující sebou vozí (tlakové nádoby) a nemohou převážet jsou barvy ve spreji.
      A naprostá klasika jsou soudky s pivem které v sobě mají bombičku s plynem (samochladící) Tak ty taky ne.
      A top všeho je benzín Zippo.
      Je toho mraky 🙁

    • Jirka 8.6.2015, 20:23

      A nedejbože žijeme v době kdy nařízení je proměnné jako počasí.
      Co platí letos nemusí platit napřesrok. Nedejbože za pár měsíců.

    • Mates 9.6.2015, 10:11

      Já si před dvěma týdny vezl Zippo benzín v odbaveném zavazadle (Wroclav – Oslo Rygge a zpět) a nikdo nic neříkal. Zajímalo by mě ale, jak je to se zapalovačem Zippo – mohu si ho vzít na palubu nebo ne? Na letištích jsou přece kuřárny, takže bych řekl že ano, ale raději jsem si ho dal také do odbaveného zavazadla a připaloval si obyčejným plasťákem za pětikorunu.
      Ptal jsem v Rygge u check-inu, jestli ten zapalovač mohu mít a slečna mi řekla, že si není jistá a raději ať ho dám do odbaveného zavazadla.

    • Kris 10.6.2015, 14:55

      Matesi, myslím, že zippo a takový ten zapalovač s tryskovým ohněm (jak je stabilní i ve větru) mít nemůžeš. Nejsem expert, ale už mě ten druhý typ párkrát vyhodili. S normálním jsem problém neměla 😉

  • Marci 8.6.2015, 17:59

    Díky za zajímavý článek. Něco jsem věděla, ale to o tom rámu mě překvapilo. Občas jsem šla rámem prakticky nahá a stejně jsem pípala. Tak už vím proč 🙂

    • MaK. 8.6.2015, 19:03

      Marci: „nahá“ – jako úplně? To spíš pískala obsluha, ne? 🙂

    • Marci 8.6.2015, 19:46

      Tak nějaké to tričko a sukýnka byla 😀 😀 Ale jinak nic. Ani boty. A strčila jsem schválně dopředu do košíčku i náramek, který jsem vždy podezírala z toho pípání. A pípala jsem stejně. Teď už vím proč 🙂

    • Cechy 8.6.2015, 20:15

      Tak to bylo asi schválně aby Vám mohli udělat osobní prohlídku 😉 😀

    • Marci 8.6.2015, 20:44

      Osobní prohlídku přece ženám dělá žena 😉 Nic jiného bych v tom nehledala 🙂

    • Becky 8.6.2015, 23:20

      V Kodani mne ošahával chlap 🙂

    • Marie 9.6.2015, 07:52

      No nevím, co třeba kovové kostice v podprsence? Já tahle pípala a byla jsem si opravdu jistá, že nic kovové a jak píšete vy také docela nalehko jen šatky a gumové žabky 🙂 No a paní na rámu mi sdělila, že maybe bra… a fakt, že asi jo.

  • Marie 8.6.2015, 17:57

    Skvělý článek!

  • Afleben 8.6.2015, 17:51

    Vďaka hlavne za tú prvú odpoveď. Presne toto som si myslel, ale niekedy som bol okolím označený za konšpirátora.

Některé komentáře se mohou na webu objevit až po schválení administrátory. Usnadněte si orientaci nahráním avataru.